Wikia

Moira Queen (1964 - 24 april 2014) was getrouwd met Robert Queen en later met Walter Steele. Ze is de moeder van Oliver Queen en Thea Queen die verwekt is door Malcolm Merlyn. Ze werd vermoord door Slade Wilson.

Biografie Edit

Huwelijk met Robert Edit

Haar huwelijk met Robert Queen was niet altijd even makkelijk. Hij snoepte enige tijd buiten de deur en tijdens deze periode kreeg Moira ook een verhouding met Malcolm Merlyn.[1] Dit resulteerde in de geboorte van Thea die Malcolms dochter was, maar Moira voedde haar op alsof ze een dochter van Robert was.[2]

Huwelijk met Walter Edit

Na het ongeluk van The Queen's Gambit en de dood van haar man zat Moira Queen voor een tijd met een depressie thuis. Toen op een dag Walter Steele verscheen wist ze hier uit te raken en kregen ze een relatie.[3] Uiteindelijk trouwde het stel met elkaar.[4] Zonder medeweten van hem gebruikte ze het geld van Queen Consolidated om de Queen's Gambit te bergen en onder te brengen in een hangar.[5]

Ze was erg blij met de terugkeer van haar zoon, maar huurde desondanks een paar mannen in om hem te ontvoeren en er achter te komen wat hij wist van de ondernemingen van zijn vader.[4] Zelf was ze ook bijna slachtoffer van een moordaanslag, maar ze liep slechts een lichte hersenschudding op. Toen Moira thuis kwam uit het ziekenhuis keerde hij Walter terug naar huis.[6]

Tempest en de Undertaking Edit

Als Walter zich bezig blijft houden met de zaak rondom Tempest wordt Walter in opdracht van Malcolm Merlyn ontvoerd met medeweten van Moira.[7] Toch raakte ze in een neerslachtige bui terecht na diens verdwijning, maar uiteindelijk gaf ze toe en nam ze de positie aan om als CEO van Queen Consolidated te fungeren vanwege de steun van haar kinderen.[3] Ze werd vervolgens een keer op een avond in haar kantoor aangevallen door The Hood, maar wist hem ernstig te verwonden met een pistool. Ze deed daarna aangifte bij de politie.[8]

Moira en Malcolm

Moira heeft een onderonsje met Malcolm Merlyn.

Door de aanslag besloot ze uit Tempest te stappen en wendde ze zich tot Frank Chen. Deze bracht haar in contact met de Chinese Triade die zij het opdracht gaf om Malcolm Merlyn te vermoorden.[9] De Triade slaagde niet in haar opzet en Moira werd vervolgens door Malcolm belast met de taak om de verrader in hun kring te vinden.[10] Moira was vervolgens getuige hoe vlak voor haar ogen Frank Chen werd vermoord door de Dark Archer en voelde hoe het net om haar sloot.[11]

Toen Oliver haar vertelde dat Walter was overleden ging ze verhaal halen bij Malcolm zonder te weten dat ze werd afgeluisterd door The Hood. Deze kon daarop Walter vinden en hem bevrijden.[12] Ze werd vervolgens zelf door The Hood samen met Oliver ontvoerd om de informatie uit haar los te peuteren over The Undertaking en gaf hen de informatie. Daarop werden ze weer vrijgelaten.[13] Vervolgens kreeg ze spijt van wat ze gedaan had en in een poging Malcolm Merlyn tegen te houden trad ze in een persconferentie naar buiten met de plannen van The Undertaking. Vanwege haar betrokkenheid werd ze naderhand gearresteerd.[14]

Gevangenschap en proces Edit

State v. Queen

Moira Queen tijdens de rechtszaak

Na haar arrestatie werd ze gevangen gezet in de Iron Heights Prison en werd ze slechts bezocht door haar advocaat. Pas na bemiddeling van Oliver kwam ook Thea bij haar moeder op bezoek.[15] Tijdens de eerste bijeenkomst van haar proces eiste de openbaar aanklager, Adam Donner, dat ze de doodstraf moest krijgen.[16] Adam Donner doet haar vervolgens een voorstel dat ze als ze toegeeft schuldig te zijn dat ze maximaal levenslang kan krijgen. In eerste instantie gaat ze hiermee akkoord, maar na aandringen van haar kinderen besluit Moira het niet te doen en met hen open kaart te spelen.[17]

Ondanks het zware proces dat volgde werd ze door de jury vrijgesproken. Na het proces werd ze na een parkeerplaats gebracht waar ze oog in oog kwam te staan met Malcolm Merlyn die haar vertelde dat hij de jury had omgekocht.[1]

Thuiskomst Edit

Queencampagne

Start van de verkiezingscampagne.

Ondanks de dreigementen van Merlyn haar kant op besloot Moira navraag te doen over diens verleden en schakelde ze de League of Assassins in.[18] Niet veel later werd ze door Walter Steele en Mark Francis overtuigd om met Sebastian Blood de strijd aan te gaan om het burgemeesterschap.[2] Sebastian Blood probeerde haar nog te overtuigen om het gevecht niet aan te gaan, maar toch zette Moira door.[19]

Bronnen en referenties Edit