Wikia

"My name is Oliver Queen. After 5 years in hell, I returned home with only one goal: to save my city. And I did, I became a hero who helped people. But now it's time for me to be someone else. It's time for me to be something else" - Oliver Queen

Oliver Jonas Queen (16 mei 1985) is een voormalige miljardair en voormalig playboy die een boogschutetende burgerwacht is geworden. Op verschillende momenten was hij eigenaar van de nachtclub Verdant en was hij CEO van Queen Consolidated. Nadat er 5 jaar lang verondersteld was dat hij verloren was in zee keerde hij terug naar Starling City met de missie om misdaad en corruptie uit de stad te laten verdwijnen. Daarom werd hij een burgerwacht met een groene capuchon en een pijl en boog met de bijnaam "The Hood", bereid om dodelijk geweld te gebruiken. Na "The Undertaking" maakte Oliver de belofte om nooit meer te doden en kreeg hij de bijnaam "The Arrow".

In de periode van zijn schipbreuk op het eiland Lian Yu tot aan het worden van burgerwacht, heeft Oliver vele mentoren gehad. Dit zijn onder andere Yao Fei, Shado, Slade Wilson en Maseo Yamashiro, de laatste 2 werden later zijn vijanden. Oliver heeft ook training gekregen van Malcolm Merlyn als voorbereiding op zijn gevecht met Ra'as al Ghul. Tijdens zijn burgerwachtperiode heeft hij ook een aantal protegés onder zich genomen, waaronder Helena Bertinelli en Roy Harper.

Nadat zijn halfzus Thea Queen bijna vermoord was, bood Ra's al Ghul aan om haar te genezen door de lazarus pit in Nanda Parbat, in ruil voor zijn toetreding in de League of Assassins en erfgenaam van hem te worden. Om zijn voormalige identiteit en persoonlijkheid te verdoven, werd hij omgedoopt tot Al Sahim (Arabisch voor "Arrow"). Oliver krijgt daarnaast de titel Warith al Ghul (Arabisch voor erfgenaam van de Demon) omdat hij de opvolger is van Ra'as.

Na Nyssa al Ghuls verraad stelt Ra'as voor dat Al Sah-hem en Nyssa trouwen met als doel om de families te verenigen. Door met Nyssa te trouwen krijgt Oliver ook de titel Ibn al Ghul (Arabisch voor Zoon van de Demon). Na het doden van Ra's al Ghul besluit Oliver te stoppen met de burgerwacht en een nieuw leven te beginnen met Felicity Smoak.

Biografie Edit

Vroege jaren Edit

Oliver is geboren op 16 mei 1985, als zoon van Robert Queen en Moira Queen. Tijdens zijn jeugd raakte Oliver bevriend met Tommy Merlyn, die zijn leven lang zijn beste vriend zal zijn. Rond die tijd raakt hij ook bevriend met Laurel Lance. Toen Oliver en Tommy twintig werden kwamen ze in verschillende sociale schandalen terecht, waaronder het aanvallen van paparazzi, rijden onder invloed, het stelen van een taxi en het urineren op een politieagent. Op een gegeven moment maken de twee ook kennis met McKenna Hall. Ze ontmoeten ook de zus van Laurel, Sara Lance. Op één van Tommy's feestjes sluipt Sara weg om Oliver te zien, ze heeft destijds een oogje op hem, maar ze worden betrapt door de politie en Sara krijgt huisarrest. Later date Oliver met Laurel.

Oliver heeft in totaal vier scholen niet afgemaakt. Ondanks zijn luiheid had hij de motivatie om The Odyssey te lezen, wat hem later zou helpen.[1]

In 2007, toen Oliver tweeëntwintig jaar oud was, bracht Laurel het idee op om te gaan samenwonen. Oliver ging oorspronkelijk akkoord, maar raakte later in paniek en probeerde weg te rennen van zijn verantwoordelijkheid.[2] Eerst sliep hij met een vrouw die zwanger raakte, waar hij niet op voorbereid was. Moira stapte echter ertussen en bood de vrouw 2 miljoen dollar aan om een nieuw leven te beginnen in Central City met het kind, maar dan moest ze Oliver vertellen dat ze een miskraam had gehad. Zonder het Laurel te laten wet nam hij Sara mee aan boord van the Queen's Gambit waar ze samen het bed deelden.[3]

Lian Yu Edit

Sara kwam om tijdens een schipbreuk, maar Oliver wist samen met zijn vader en een maat de ramp te overleven. Zijn vader benam zichzelf en de maat het leven zodat Oliver kon overleven.[4] Hij spoelde aan op het eiland Lian Yu waar hij gevonden werd door een mysterieuze boogschutter en bracht hij hem naar diens grot.[5] Hij werd echter vervolgens gevangen genomen door de soldaten van Edward Fyers. Deze probeerde bij hem de locatie te achterhalen van Yao Fei en liet Oliver hierbij zelfs martelen door Billy Wintergreen, maar door het ingrijpen van Yao Fei kon Oliver ontsnappen.[6] Hij wist het kampement te bereiken waar Yao Fei gevangen zat, maar hij werd zelf ontmaskert en zelf gevangen gezet.[7] Zonder dat hij er erg in heeft zorgt Yao Fei ervoor dat Oliver weer op vrije voeten komt.[8] Een kaart van Yao Fei leidt hem naar Slade Wilson die Oliver begint te trainen op zijn toekomstige gevechten.[9]

Yao Fei en Oliver.jpg

Yao Fei leert Oliver de beginselen van het boogschieten.

Gezamenlijk weten ze het vliegveld te veroveren, maar als Oliver hoort dat Wilson Edward Fyers' leger wil laten bombarderen besluit hij Yao Fei te bevrijden. Hij wordt echter opnieuw gevangen genomen, maar dit keer komt Wilson hem helpen en weten ze gezamenlijk te ontkomen.[1] Tijdens een ontmoeting met Fyers weet het tweetal Shado te bevrijden maar raken ze het moederbord van Scylla kwijt.[10] Vervolgens krijgt hij ook training van Shado zodat hij hen van waarde kan zijn in hun strijd tegen Fyers.[11] Hij wordt samen met zijn nieuwe kameraden wederom gevangen genomen door Fyers.[12] Ze weten vrij te komen en weten net op tijd de plannen tegen te houden en als Fyers Shado bedreigt schiet Oliver hem dood.[13]

Terugkeer naar Starling City Edit

Na vijf jaar op Lian Yu te hebben verbleven werd hij door een paar vissers op het eiland gevonden en teruggebracht naar de bewoonde wereld. Hij werd thuis is Star City hartelijk verwelkomd door familie en vrienden, maar in de afgelopen jaren was er veel veranderd. Toch wordt hij kort na aankomst ontvoerd, maar door zijn krachten weet Oliver te ontsnappen en verzint hij voor de politie het personage van The Hood. Zijn eerste slachtoffer in de wreekreeks voor zijn vader was miljonair Adam Hunt.[4] Bij de opening van de bouw van het Robert Queen Applied Sciences Center verklaarde hij dat hij geen positie zou gaan innemen binnen Queen Consolidated.[14] Oliver Queen besloot toen om een eigen nachtclub te beginnen in de Glades op de plek boven zijn hide-out.[5]

The Hood.jpg

Oliver in actie als The Hood.

Toen John Diggle gewond raakte tijdens Olivers gevecht met Deadshot bracht hij hem naar zijn hide-out en verpleegde hem. Hij toonde zijn identiteit en bood hem een plaats in het team aan, maar deze bedankte in eerste instantie. Na goed nagedacht te hebben ging Diggle toch akkoord.[15] Hij werd kort daarop opgepakt door de SCPD omdat ze hem verdachten van het feit dat hij The Hood was. Tijdens zijn verhoringen deed hij zelfs een leugentest. Bij een feest die avond werd hij aangevallen door een schutter, maar werd zijn leven gered door Quentin Lance. Toen The Hood alsnog opdook werden alle aanklachten tegen hem opgeheven.[6]

Onder de invloed van John Diggle besloot Oliver ook de lokale criminaliteit in de stad aan te pakken in plaats van zich alleen maar te focussen op De Lijst.[16] Toen hij onderzoek deed naar aanleiding van een aanslag op zijn moeder kwam hij in contact met Helena Bertinelli. Uiteindelijk bleek hij meer met haar te kunnen delen met anderen, alleen bleek zij de onbekende schutter te zijn.[17] Oliver probeerde haar te helpen, maar hun relatie bleef maar kortstondig doordat Helena letterlijk over lijken wilde gaan.[2]

Rondom kerst neemt hij persoonlijk de taak op zich om het kerstfeest van de Familie Queen te organiseren. Tegelijkertijd wordt hij geconfronteerd met een copycat die zijn voormalige doelwitten van De Lijst vermoord. Als de copycat tijdens kerst een aantal mensen gevangen neemt gaat Oliver achter hem aan en raakt in gevecht met de boogschutter die hem verteld dat hij achter Oliver is aangestuurd door zijn opdrachtgever. Hij weet het gevecht met verschillende wonden te overleven.[18] Na deze nederlaag gaat hij een tijdje gebukt onder zelfmedelijden. Pas na het gevecht met Garfield Lynns besluit Oliver met volle energie de strijd met de Dark Archer aan te gaan.[19] Na de confrontatie met Count Vertigo brengt Felicity Smoak hem op de hoogte van de ontdekkingen van Walter Steele waarvan zij vermoed dat het diens leven gekost heeft.[8] John Diggle uit dan hardop zijn twijfels over Moira Queen, maar Oliver wil in eerste instantie niet luisteren. Als Diggle informatie heeft verzameld besluit Oliver om het toch te gaan uitzoeken.[9]

McKenna en Oliver.jpg

Oliver samen met McKenna.

Hij gaat als The Hood bij zijn moeder opzoek, maar weet weinig los te krijgen. Hij krijgt echter wel een kogel in zijn borst en wendt zich tot Felicity Smoak voor hulp. Gezamenlijk met Diggle verpleegt zij hem en komt hij uiteindelijk weer bij.[1] Hij wist vervolgens de moordaanslag op Malcolm Merlyn niet te voorkomen, maar met Tommy's hulp wist hij hem wel te verplegen zodat Malcolm het kon overleven. Hierbij moest hij wel zijn capuchon laten zakken en zijn identiteit prijsgeven aan zijn vriend. Omstreeks deze zelfde tijd is hij ook actief aan het daten met McKenna Hall.[20] Deze beëindigd echter hun relatie nadat ze gewond is geraakt door toedoen van Helena Bertinelli en vertrekt naar Coast City.[21]

Toen Vertigo op de straten weer opdook ging Oliver achter de bron aan, maar met de preek van Tommy Merlyn in het achterhoofd besluit hij de gekke Count Vertigo te sparen.[11] Via Dominic Alonzo komt hij op het spoor van de ontvoerde Walter Steele. Deze vertelde hem dat zijn stiefvader was overleden. Hij bracht dit nieuws over aan zijn moeder die hierop naar Malcolm Merlyn ging. Via hen te schaduwen kwam hij erachter dat Walter nog wel leefde en met de hulp van Felicity Smoak wist Oliver Walter te bevrijden.[3]

The Undertaking Edit

Hij vertrouwt daarop zijn moeder niet meer en laat hen beiden ontvoeren door Diggle die verkleed is als The Hood waarop hij achter de ware plannen van Tempest komt omtrent The Undertaking. Oliver gaat dan achter Malcolm Merlyn aan, maar deze is in het gevecht hem te baas.[12] Merlyn zet hem hierop gevangen, maar Oliver weet zich toch te bevrijden. Hij zet vervolgens zijn moeder onder druk en stuurt Felicity en Quentin Lance om het Markov-apparaat uit te schakelen. Hij gaat zelf met Diggle achter Merlyn aan waarbij John gewond raakt. Toch weet Malcolm Merlyn te doden. Het plan slaagde gedeeltelijk, omdat ze niet op de hoogte waren dat er twee apparaten waren waardoor de helft van de Glades instortte.[13]

Capaciteiten Edit

  • Toppunt menselijke fysieke conditie: Als een ervaren vechter, moordenaar en voormalige burgerwacht blijkt Oliver in topconditie te zijn door middel van zijn intense oefeningen zowel in de Arrowcave en in de tijd op zijn eiland. Zijn opleidingsregime lijkt te zijn geïnspireerd door zijn mentoren op het eiland en eventuele anderen. Vanwege zijn jeugdigheid is hij sneller dan Malcolm Merlyn en is hij in staat om iemands nek te breken in een kwestie van seconden. Door zijn reflexen kon hij een pijl, die door Simon Lacroix geschoten werd, op te vangen.
  • League of Assassins training: Oliver heeft de training gedaan die alle League leden doen. Zijn al bedreven vermogen in ongewapende gevechten, heimelijkheid, de tolerantie van pijn, en de kracht van wil zijn sterk verbeterd en ook de kunst van moorden is verbeterd.
  • Goede zintuigen: Oliver heeft herhaaldelijk aangetoond in staat om gevaar te voelen voordat iemand anders dat doet. Hij is ook in staat om de supersnelle aanvallen van Barry Allen met succes te verslaan.
  • Meester boogschutter: Oliver is een zeer ervaren boogschutter en heeft uitstekende boogschietvaardigheden. Hij heeft een extreme nauwkeurigheid met pijl en boog, waardoor hij 6 stuiterende tennisballen kan neerschieten zonder te missen.
  • Meester scherpschutter: Oliver is zeer goed in het gebruik van vuurwapens. Tijdens zijn werken met A.R.G.U.S. in Hong Kong, werd Oliver ook een scherpschutter.
  • Meester stokvechter: Op het eiland, wordt Oliver gezien tijdens stokgevechten met Slade Wilson. Tegenwoordig blijkt Oliver een meester stokvechter te zijn.Hij kent de Filipijnse krijgskunst, Eskrima Kali, en toont zijn vaardigheden op een dummy of spart met John Diggle. In de aflevering Crucible was hij in staat om drie van de misdadigers van "The Mayor" te verslaan, terwijl hij Sara's bo-stok gebruikte.
  • Meester zwaardvechter: Hoewel hij het niet vaak gebruikt, is Oliver een bedreven zwaardvechter vanwege het feit dat hij getraind is door Slade Wilson. Zoals te zien is in de strijd met Ra's al Ghul is Oliver tweehandig in het gebruik ervan. Tegelijkertijd is, zoals Malcolm Merlyn opmerkte, door de afhankelijkheid aan zijn pijl en boog zijn vaardigheid in de jaren afgenomen. Echter, na 3 zware trainingsweken door Ra's al Ghul kreeg hij het weer onder de knie.
  • Meester mes-vechter/mes-gooier: Oliver is goed in het vechten met messen. Hij doodde een man in Hong Kong met een enkele steek. Hij werd ook gezien tijdens het oefenen met messen samen met John Diggle. Hij is ook bedreven in het gebruik met messen tijdens lange afstandsgevechten.

Uitrusting Edit

  • Aangepaste Recurve Boog: Oliver, als The Arrow, gebruikt als zijn wapen een aangepaste recurve boog gecombineerd met zijn pijlen. Het is onbekend wie het heeft ontworpen en of het standaard beschikt over recurve ledematen en een riser dat een metalen behuizing voor de hand heeft.
  • Carbon Fiber Lange Boog: Deze boog diende als reserve boog nadat zijn aangepaste recurve boog in tweeën werd gehakt door een neerwaartse handbeweging van Malcolm.
  • Aangepaste Oneida Torenvalk Compound Boog: Deze nieuwe aangepaste boog is de nieuwe boog van Oliver en werd ontworpen door Felicity Smoak. Het heeft 2 kleine explosieven aan het einde van de boog riser.
  • League of Assassins Recurve Boog: Toen Oliver werd gedwongen om zich te voegen bij de League of Assassins kreeg hij een nieuwe, volledig zwarte takedown recurve boog.
  • Oliver Queen's Kruisboog: Oliver heeft een kruisboog gebruikt in een liftschaft, toen hij in het gebouw was van Merlyn Global Group. Het is aangetoond dat de kruisboog sterk genoeg is om 2 mensen te houden.
  • Op maat gemaakte Jachtpijlen: Als The Arrow gebruikt Oliver als handtekening een groot aantal soorten van groene pijlen die hij zelf ontwerpt en maakt. Gecombineerd met zijn aangepaste recurve boog of zijn carbon fiber lange boog gebruikt hij deze om zijn belofte aan zijn vader voor zijn dood te vervullen. Hij draagt in totaal 24 pijlen en flechettes bij zich. Nadat hij lid werd van de League of Assassins gebruikt hij zwarte pijlen.
  • Truc pijlen: Oliver heeft speciaal ontworpen pijlen gebruikt, zoals brandstichtende pijlen die ontploffen bij contact. Soms gebruikt hij de pijlen ook om afluisterapparatuur te gebruiken.
  • Flechette: Oliver gebruikt flechettes om mensen te ontwapenen. Hij draagt het rond zijn onderarm. Het is onbekend van welk materiaal het is gemaakt.
  • Zwaarden: In de aflevering Suicidal Tendencies wordt Oliver gezien in de Arrowcave tijdens een training met een katana, waarschijnlijk om zijn zwaardvechten vaardigheden te verbeteren. Nadat hij lid werd van de League of Assassins hanteert Oliver het zwaard zoals alle leden dat doen.
  • Arrowpak: Oliver draagt een beschermend pak als The Arrow om zijn identiteit voor de criminelen te verbergen. Later ontwerpt Cisco Ramon een nieuw kostuum.
  • Arrow Masker: Dit is ontworpen door Barry Allen. Dit masker geeft Oliver meer de kans om zijn identiteit te verbergen en het heeft geen beperkingen in zijn gezichtsveld als hij vlucht of pijlen schiet.
  • League of Assassins pak: Oliver draagt een beschermend pak om zijn identiteit, Al Sah-hem, te verbergen voor zijn vijanden. Het enige materiaal dat bekend is van het pak is Kevlar.
  • Stemfilter: Oliver gebruikt dit om zijn stem te verbergen als hij in gesprek is met mensen die hem kennen.
  • Geesttelefoon: Deze telefoon gebruikt Oliver om Quentin Lance te bellen als hij ooit hulp nodig heeft. Tijdens deze telefoontjes maakt hij gebruik van de stemfilter.
  • Oliver Queen's motor: Oliver maakt gebruik van een motor om door Starling City te rijden als hij op patrouille is als The Arrow.
  • Lian Yu Kruiden: Oliver heeft kruiden meegenomen van Lian Yu die de meeste soorten drugs en vergif kan tegengaan en genezen.
  • Bloed aftappen apparatuur: Oliver heeft bloed aftapapparatuur die hij voortdurend gebruikt om kleine hoeveelheden van zijn bloed op te slaan voor medische noodgevallen.
  • Rookbommen: In de aflevering Al Sah-hem gebruikte Oliver rookbommen in zijn strijd met Nyssa al Ghul om haar gezichtsvermogen tijdelijk te verblinden.

Trivia Edit

Achter de schermen Edit

  • Het kostuum van Oliver als The Arrow wordt gekenmerkt als een alternatief kostuum voor de Green Arrow in de videogame Injustice: Gods Among Us. Met behulp van het kostuum verandert ook de stem van Green Arrow naar de acteur van Oliver Queen, Stephen Amell.
  • Tijdens het eerste seizoen was Oliver's belangrijkste citaat "U have failed this City". Hij zei dit tegen elke crimineel die hij pakte, en als laatste tegen Malcolm Merlyn. In het tweede seizoen wordt dit citaat nog maar zelden gebruikt, alleen tegen zichzelf omdat hij Slade Wilson niet kon stoppen om Starling City aan te vallen. In seizoen 3 is de citaat 2 keer gebruikt, bij Vincent Steelgrave en Myron Forest.

Bronnen en referenties Edit

Around Wikia's network

Random Wiki