Wikia

"I'm not the man you think I am. I didn't save the city, I failed it". - Robert Queen.

Robert Alan Queen (1958 - 2007) was de CEO van Queen Consolidated. Robert was ook de echtgenoot van Moira Queen, de vader van Oliver Queen, de stiefvader van Thea Queen, de beste vriend van Walter Steele, de ex-geliefde van Isabel Rochev en de beste vriend, bleek vijand, van Malcolm Merlyn. Hij was samen met Oliver verloren op zee nadat Malcom de Queen's Gambit had gesaboteerd. Hij pleegde zelfmoord om het leven van zijn zoon te redden, waardoor Oliver terug kon keren naar Starling City en de fouten van zijn vader recht kon zetten.

Biografie Edit

Robert Queen was de oprichter en CEO van Queen Consolidated. Toen Robert Moira Queen bedroog, wraakte zij hem door hem te bedriegen met Malcolm Merlyn wat leidde tot de geboorte van Thea Queen. Robert was zich ervan bewust dat Thea niet zijn dochter was, zelfs wanneer Moira het niet vertelde. Malcolm was ook niet op de hoogte, maar Robert hield van Thea als zijn eigen dochter. Op een gegeven moment kwam er een stagiaire werken bij Queen Consolidated, Isabel Rochev, waar Robert verliefd op werd. Ze waren voor een lange tijd samen en Robert stond zelfs op het punt om zijn familie te verlaten voor haar. Thea viel echter van een paard en Robert ging naar het ziekenhuis, maar Isabel maakte hem de keuze: zij of zijn familie. Robert koos voor zijn familie en beëindigde de stage van Isabel en verbrak al zijn banden met haar.

Toen hij voor het eerst zijn Queen Industrial Shipping Factory in de Glades opende benaderde een raadslid hem en vertelde hem dat hij het alleen zou toestaan om de fabriek te openen als Robert hem financieel zou compenseren. Robert, die een eerlijke zakenman was, verwierp boos het voorstel van het raadslid en de twee raakte in een ruzie die al gauw gewelddadig werd. Robert veroorzaakte toen per ongeluk dat de raadslid dodelijk viel wat Robert in shock en in een depressie achterliet.[1]

Na het incident met het raadslid ging Robert naar zijn beste vriend Malcolm Merlyn en richtte zij de geheime organisatie Tempest op om Starling City te helpen met het ontwapenen van corrupte rijke mensen. Robert schaamde zich ervoor dat hij omging met corrupte rijke mensen maar hij bleef trouw aan de taak. Malcolm was echter ontevreden over de langzame resultaten en kwam met een nieuw plan genaamd "The Undertaking", die de door misdaad geteisterde Glades en de duizenden mensen daarin zou vernietigen. Robert was geschokt door Malcolm's plan en sprak met een ander lid van de Tempest, Frank Chen, af in China om de controle van de meerderheid van het onroerend goed in de Glades over te nemen, waardoor The Undertaking voorkomen werd. Frank verraadde Robert echter aan Malcolm die daarna The Queen's Gambit saboteerde voordat Robert deze gebruikte om naar China te reizen.[1]

Het jacht sloeg over en Robert was samen met zijn bemanning en zoon Oliver Queen in staat om in een reddingsboot te klimmen. Ze hadden één fles water die Robert aan Oliver gaf. Toen alle hoop verloren leek, schoot hij zijn bemanning en zichzelf neer om zijn zoon te redden. Vlak voordat hij dat deed zei hij tegen Oliver: "Survive. Right my wrongs". Toen Oliver aanspoelde op de kust van Lian Yu vond hij het lichaam van zijn vader en begroef het nadat hij Malcolm's notebook vond in zijn zak.[2]

Nalatenschap Edit

Robert heeft door de jaren heen veel mensen bedrogen, maar hij kreeg spijt van zijn fouten. Hij stierf echter voordat hij een kans had om het recht te zetten. Twee jaar na zijn dood vindt Oliver Queen een postume boodschap van zijn vader waarin hij uitlegt over zijn duistere verleden en een kleine uitleg over De Lijst. Op een bepaald punt ontdekt Oliver wat De Lijst inhoudt. Drie jaar later zal hij terugkeren naar Starling City om de wens van zijn vader te vervullen: Starling City redden van de mensen die de stad vergiftigd hebben en om alle misverstanden van zijn vader recht te zetten.

Verschijningen Edit

Seizoen 1:

Seizoen 2:

Seizoen 3:

Bronnen en referenties Edit

Around Wikia's network

Random Wiki